اتراق

باغ جهان نما

باغ جهان نما، قدیمی‌ترین باغ شیرازی

هربار که به شهر شاعران، شیراز سفر می‌کنیم، از تماشای جاذبه های دیدنی استان فارس غرق در لذت می‌شویم. کهن‌ترین باغ شیراز، باغ جهان نما، یکی از همین جاذبه های گردشگری شیراز است که تماشایش هر بازدیدکننده‌ای را غرق لذت و آرامش خواهد کرد.

ما در وبلاگ اتراق قصد داریم درباره باغ جهان نما با شما صحبت کنیم و درباره محل دقیق این باغ زیبا، جاهای دیدنی داخل آن، ساعات بازدید و امکان دسترسی به آن با شما صحبت کنیم.

در مورد باغ جهان نما چه می‌دانید؟

براساس تحقق در مورد باغ جهان نما شیراز، مشخص شد که این باغ زیبای ۲.۸ هکتاری، ۳۵۰۰ متر فضای سبز دارد و یکی جاهای دیدنی شیراز است. آبیاری این باغ رویایی توسط رودخانه مشهور شیراز «رکن آباد» انجام می‌شده که به دفعات نامش در اشعار زیبای حافظ شیرازی آمده‌است.

باغ جهان نما، مانند سایر باغ های شیراز، همچون دلگشا، ارم و تخت قراچه از گذشته بسیار سرسبز و  مشهور بوده‌است. به گونه‌ای که وقتی تیمور در شیراز اقامت داشت، همین سرسبزی و آرامشش سبب شد تا تیمور به آن بسیار توجه کرده و حتی دستور داد، باغی مشابه جهان نما در سمرقند بسازند و نامش را «باغ جهان نما» بگذارند. 

این باغ در دوره صفویه نیز همچنان آباد بود. اما پس از انقراض دوره صفویه و ناامنی‌های پس از آن، این باغ تقریبا ویران شده بود تا اینکه کریم خان دوباره به مرمت و بازسازی آن پرداخت و دور آن را حصار کشی کرد، کوشک شیراز را درونش ساخت و به خیابان‌کشی و درختکاری در باغ پرداخت. بیشترین حجم فضای سبز این باغ شامل درختان سرو، نارنج، انواع درختان میوه و مرکبات، شمشاد سبز، رز هفت رنگ و گلهای داوودی و بنفشه اطلسی است.

بیشتر بخوانید  آب انبار وکیل شیراز، عمیق‌ترین موزه 250 ساله ایران

پس از دوره زندیه، در قاجار نیز این منطقه مورد توجه بسیار قرار گرفت و همچنان تازه و آباد باقی ماند. این باغ را به دلیل آب و هوای بسیار عالی‌اش و وجود موزه، توصیه می‌کنیم حتما ببینید.

باغ جهان نمای شیراز
باغ جهان نمای شیراز با الهام از باغ های ایرانی دوره هخامنشی به همان سبک و سیاق ساخته شده‌است.

معماری باغ جهان نمای شیراز چگونه است؟

این باغ در پلانی مربعی شکل طراحی شده و به طور کلی ۲۸۰۰ مترمربع مساحت دارد که ۳۵۰۰ مترمربعش متعلق به فضای سبز است. همانطور که اشاره شد، معماری باغ جهان نما، الهامی از معماری باغ ایرانی ست. باغ‌های ایرانی ۳ ویژگی روشن دارند که به آنها اشاره می‌کنیم:

  • در مسیر جوی آب قرار دارند.
  • باغ با دیوارهای بلند محصور شده‌است.
  • در وسط باغ نیز عمارت تابستانی همراه با استخر وجود دارد.
  • در معماری باغ‌های ایرانی، ۴ خیابان با درختان مرکبات و میوه نیز تزیین شده‌اند.

همانطور که اشاره شد، در دوره کریم خان زند، دوباره باغ روح نواز جهان نما، آباد شد و عمارتی هشت ضلعی درونش ساخته شد که به کوشک شهرت یافت. این عمارت، مشابه عمارت کلاه فرنگی باغ نظر بود و در داخلش یک حوض سنگ مرمر یک تکه و بزرگ قرار داشت، در ۴ طرف آن نیز ۴ شاه نشین طراحی شده بود، در بین شاه‌نشین‌ها نیز اتاق‌های ۲ طبقه ساخته بودند.

در ساخت عمارت کوشک باغ جهان نما، از کاشی استفاده نشده‌بود و عمارت، بسیار ساده و تنها با آجر طراحی شده بود. البته گفته می‌شود در ظاهر این بنا، تزییناتی از جنس کاشی و سنگ نیز وجود داشته که در گذر زمان از بین رفته‌است. 

این باغ علاوه بر کوشک ۸ ضلعی، در هر کدام از خیابان‌هایش۸ درخت سرو نیز وجود دارد و جوی‌های بلند باغ نیز ۸ بخش شده و هرکدام از جوی‌ها نیز ۸ فواره کوچک داشتند. 

بیشتر بخوانید  معرفی بکرترین جاهای دیدنی شهرستان رامیان، نگین استان گلستان

موزه باغ جهان نما

یکی از جاهای دیدنی باغ جهان نما، موزه‌ی آن است که در داخل عمارت کوشک برپا شده، این موزه شامل مدال‌های قدیمی، تمبر، تابلوهای مختلف سیاه قلم است که توسط نقاشان اروپایی کشیده شده‌اند. در این عمارت، ۳ تابلوی نقاشی از ۳ عمارتی است که ناصرلدین شاه دستور ویرانی آنها را صادر کرده و امروز تنها تابلو از آنها به جای مانده است.

باغ جهان نما
به باغ جهان نما در گذشته زینت الدنیا، باغ وکیل و بهشت کوچک شیراز نیز می‌گفتند.

ساعات کار باغ جهان نمای شیراز

ساعات بازدید از باغ جهان نمای شیراز، در شش ماهه اول سال از ساعت ۸:۳۰ شروع و تا ساعت ۲۰ شب ادامه دارد. در شش ماه دوم سال، این زمان متغیر است. بهترین زمان بازدید از باغ جهان نما فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه است.

باغ جهان نمای شیراز کجاست؟

این باغ، اولین باغی است که در لحظه ورود به شیراز در نزدیکی دروازه قرآن و حافظیه در خیابان حافظ قرار دارد. 

و اما در آخر…

در این قسمت سعی کردیم درباره باغ جهان نمای شیراز یکی از جاهای دیدنی استان فارس، با شما صحبت کنیم و هرآنچه نیاز داشتید در اختیارتان قرار دهیم.

چنانچه قصد سفر و کسب اطلاعات لازم بیشتر درباره این منطقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به صورت گروهی و همراه با لیدر به این منطقه سفر کنید. اگر قصد سفر به باغ جهان نما را دارید، با آژانس مسافرتی اتراق همراه شوید.

اتراق یک انتخاب مطمئن و متفاوت برای افراد میانسال است که به آنها کمک می‌کند با علایق مختلف، سفری مطلوب و متفاوتی را تجربه کنند. 

مطمئن باشید، ما تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا خدماتی مناسب با سن و منزلت شما عزیزان تدارک ببینم و بتوانیم رضایت خاطرتان را جلب کنیم. کافی است یک بار در سفرهای ایرانگردی، همراه‌مان شوید تا به همسفران همیشگی ما تبدیل شوید.

 

منبع: wikipedia

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *