اتراق

علم کوه

همه چیز درباره‌ی علم کوه، دومین قله‌ی مرتفع ایران

در کنار پارک‌های ملی ایران، ما آثار طبیعی ملی متعددی نیز داریم که هرکدام از آنها به دلایل مختلف دارای ارزش حفاظتی بوده و غیرقابل جایگزین هستند. علم کوه، یکی از همین آثار طبیعی ایران است که در سال ۱۳۸۱ خورشیدی به این عنوان انتخاب شد. این اثر طبیعی که دومین کوه بلند ایران نیز هست، ویژگی‌های متعددی دارد که در این مطلب وبلاگ اتراق قصد داریم به آنها اشاره کنیم. چنانچه شما نیز علاقه‌مند هستید تا در رابطه با ویژگی‌ها و مشخصات علم کوه، اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما در ادامه‌ی مقاله همراه باشید.

علم کوه کجاست؟

علم کوه، به مساحت ۴۰۷۷ هکتار، دومین کوه مرتفع ایران، در منطقه تخت سلیمان قرار دارد. این منطقه در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کلاردشت واقع شده‌ و رودبارک و کلاردشت نزدیک‌ترین شهرها به آن در استان مازندران هستند.

ویژگی خاص علم کوه چیست؟ در صعود به علم کوه شاهد چه چیزهایی خواهید بود؟

مهم‌ترین ویژگی این کوه ۴۸۵۰ متری، ارتفاع آن نیست. بلکه دیواره‌‌ی ۶۵۰ متری آن است که در دامنه‌ی شمالی کوه قرار دارد و از فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران محسوب می‌شود. این دیواره از لحاظ سختی جایگاهی مشابه «کی ۲» در جهان دارد.

تخت سلیمان، ۴۷ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد که علم کوه بلندترین آن است. در قسمت شمالی قله، دیواره‌ای حنایی رنگ از جنس گرانیت متخلل وجود دارد که بسیار خاص و زیبا بوده و از دیرباز مورد توجه‌ی کوهنوردان ایران و جهان بوده‌است. به غیر از کوهنوردان ایرانی، کوهنوردان با ملیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی و … نیز به این منطقه سفر کرده‌اند. مسیر گرده‌ی آلمان‌ها-فرانسوی‌ها از اولین مسیرهای گشوده شده روی گرده‌ی این دیواره است.

بیشتر بخوانید  خشکه داران، موزه 2 میلیون هکتاری تاریخ طبیعی شمال کشور

به غیر از دیواره علم کوه، این منطقه بزرگ‌ترین ناحیه کوهستانی یخچالی در ایران نیز هست و یخچال‌های متعددی همچون سرچال، علم چال، تخت سلیمان، مرجیکش، خرسان، هفت خوان، چالون، شانه کوه و اسپلیت دارد، با وجود این یخچال‌های دائمی، چشمه‌های گوناگونی در این منطقه جاری است.

ارتفاع علم کوه
دامنه ارتفاع علم کوه بین ۳۹۵۰ تا ۴۸۵۰ متر متغیر است.

پوشش گیاهی و جانوری علم کوه چگونه است؟

آب و هوای منطقه علم کوه بسیار مرطوب و سرد است و متوسط بارندگی آن، ۸۰۰ میلی‌متر و دمای متوسطش منفی ۴ درجه سانتی‌گراد برآورد شده، با توجه به وضعیت آب و هوایی و میزان بارندگی، مهم‌ترین گونه‌های گیاهی این منطقه، ارس خزنده، کلاه میرحسن، چوبک و گون هستند. حیوانات وحش این منطقه نیز عبارتند از: بز، پاژن، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه معمولی، کبک دری، کبک معمولی، انواع پرندگان شکاری، افعی البرزی، افعی قفقازی و ماهی قزل‌آلای خال قرمز.

چند مسیر صعود به علم کوه وجود دارد؟

مسیرهای متعددی برای صعود علم کوه وجود دارد که در این قسمت، رایج‌ترین آنها را با شما در میان می‌گذاریم:

۱- مسیر جبهه جنوبی

این مسیر کوهنوردی علم کوه، ساده‌ترین مسیر است و از رودبارک آغاز می‌شود، در ادامه از مناطق ونداربن، تنگ گلو و حصار چال عبور کرده و از سمت جنوب به قله صعود خواهید کرد. این مسیر یک شب مانی در دشت حصارچال دارد.

۲- مسیر جبهه شمالی

مسیر شمالی، یکی از سخت‌ترین مسیرهای کوهنوردی در ایران است. این مسیر از رودبارک شروع شده و در ادامه از وندارین، پناهگاه سرچال، علم‌چال و گردنه‌ی سیاه سنگ عبور کرده و از شرق خود را به قله می‌رسانید. این مسیر یک شب مانی در پناهگاه سرچال دارد.

بیشتر بخوانید  باداب سورت ساری، دومین چشمه آب شور جهان!

۳- مسیر گرده آلمان‌ها

برای عبور از این مسیر نیاز به ابزار فنی دارید. مدت زمان صعود به قله از این مسیر به نسبت مسیر سیاه سنگ، کوتاه‌تر است. در این شیوه نیز مسیر صعود از رودبارک شروع شده، در ادامه از وندارین، پناهگاه سرچال، علم‌چال و گرده آلمان‌ها می‌گذرید و در نهایت از سمت شمال به قله علم کوه می‌رسید.

۴- مسیر دیواره شمالی

مسیر دیواره شمالی، یک مسیر دیواره‌نوردی است و از رودبارک شروع شده و با گذر از وندارین، پناهگاه سرچال، علم چال و دیواره‌ی شمالی به قله می‌رسید.

بهترین زمان صعود به علم کوه،
بهترین زمان صعود به علم کوه، نیمه‌ی دوم تیر تا شهریورماه است.

و اما در آخر…

همانطور که اشاره شد، علم کوه یکی دیگر از آثار طبیعی ایران است که در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسید. دلیل اصلی شهرت، ارتفاع زیادش نیست؛ بلکه دیواره‌ی گرانیتی آن است که از لحاظ سختی با (K2) برابری می‌کند. در این مقاله سعی کردیم شما را با تمام ویژگی‌های مجموعه قلل گرانیتی تخت سلیمان و بلندترین آنها علم کوه آشنا سازیم. چنانچه اطلاعات بیشتری از این جاذبه‌ی بکر و طبیعی کشورمان دارید، می‌توانید در قسمت نظرات و پیشنهادها آن را نوشته و در اختیار ما بگذارید. پیشاپیش از این همکاری شما بسیار سپاس‌گزاریم.

مجله گردشگری اتراق، با هدف آشنایی ایرانیان به جاذبه‌های گردشگری طبیعی- تاریخی کشور زیبای‌مان برپا شده‌است. چنانچه شما نیز دوست دارید با جاذبه‌های دیدنی کشور پهناورمان بیشتر آشنا شوید، در سایت اتراق ثبت نام کرده و با مهم‌ترین رویدادها و مکان‌های گردشگری‌ کشورمان آشنا شوید

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *