اتراق

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح، سفری شیرین اما ترسناک!

میانه‌تان با سفرهای هیجان‌انگیز چطور است؟ خاطره‌ای که هربار به یادش بیافتید و آدرنالین خون‌تان دوچندان شود! شاید با خود فکر کنید، برای تجربه‌ی سفری هیجان انگیز، باید کلی هزینه کنید؛ اما ما در وبلاگ اتراق می‌خواهیم بگوییم، برای رفتن به سفر اندکی مهیج، نیاز به هزینه‌های سرسام‌آور نیست! کافی است در همین ایران خودمان، راهی «دریاچه ارواح» شوید.

مسیر این دریاچه سرتاسر پوشیده از مه و غبار است و تنها صدایی که می‌شنوید، صدای پرندگان ساکن در دریاچه یا حرکت حیوانات آن است. در این فضای مرموز و وهم آلود، شما بازیگر اصلی این فیلم ترسناک هستید، کنار دریاچه اندکی بنشینید و از فضای پیرامون‌تان لذت تمام ببرید. شما تنها نیستید، ما اهالی اتراق نیز همسفر شما هستیم.  

دریاچه ارواح کجاست؟ 

دریاچه ارواح که به دریاچه ممرز نیز شهرت دارد، در ۳۲ کیلومتری شهر نوشهر مازندزان، نزدیک «روستای ونوش» قرار دارد. برای دسترسی به آن، باید ۱۲ کیلومتر در مسیر نور به نوشهر حرکت کنید. پس از عبور از روستای ونوش، دومین بریدگی را دور زده و ۱۰۰ متر در جاده‌ای خاکی به نام «جاده چکش» پیش روید تا در نهایت به نگهبانی برسید. پس از کسب اجازه از نگهبانی، وارد جاده‌ی بسیار زیبا و ناهموار جنگلی خواهید شد، حدود ۱۵ کیلومتر در آن پیش می‌روید تا در نهایت به تابلوی دریاچه رسیده و از آنجا به دلیل خرابی جاده، باقی مسیر را حدود نیم ساعت پیاده‌روی ‌کنید تا به دریاچه برسید.

بیشتر بخوانید  روستای آلاشت مقصدی بکر و مه آلود در سرزمین ابرها
 دریاچه ارواح
به منظور حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی دریاچه ارواح نوشهر، این منطقه در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته‌است.

در مورد دریاچه ارواح نوشهر بیشتر بدانیم!

دریاچه ارواح مازندران، یک پدیده طبیعی و تاریخی ۴۰ هکتاری است که قدمت آن به احتمال قوی به دوره کرتاسه میانی تا کواترنری می‌رسد. اطراف این دریاچه‌ی ۳۰۰ *۷۰۰ متر را درختان توسکا و ممرز پوشانده‌ و به دلیل تعداد زیاد درخت ممرز در منطقه، محلی‌ها به آن دریاچه ممرز نیز می‌گویند.

چرا به این تالاب، دریاچه ارواح می‌گویند؟

دلیل انتخاب نام ارواح برای دریاچه به ۴ دلیل عمده بر می‌گردد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

۱- صداهای دریاچه ارواح

با توجه به نام تالاب ۴۰ هکتاری و افسانه‌هایی که درباره‌ی آن در بین مردم بر سر زبان افتاده، این منطقه بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده‌است. به همین دلیل شما در این تالاب و جنگل پیرامونش به راحتی می‌توانید صدای محیط پیرامون‌تان را بشنوید. همین مسئله موجب افزایش رعب و ترس شده‌است. 

۲- صدای حیوانات دریاچه ارواح

همانطور که اشاره کردیم، این منطقه بسیار خلوت و بکر مانده و همین مسئله موجب شده تا وضعیت تنوع زیستی دریاچه ارواح مازندران بسیار غنی شود. صدای پا و یا زوزه‌ی حیوانات، فضای منطقه را ترسناک‌تر می‌کند. در گذشته مردم محلی تصور می‌کردند، این صداها، توسط ارواح ایجاد می‌شود!

۳- وجود تنه خشک و شکسته درختان ممرز

سومین دلیلی که موجب می‌شد، فضای تالاب ۴۰ هکتاری ترسناک‌تر شود، وجود تنه خشک درختان شکسته ممرز و انعکاس تصویر آنها روی آب است. به خصوص زمانیکه هوا رو به تاریکی می‌رود!

۴- فضای مه آلود دریاچه ارواح

یکی دیگر از دلالی خوفناک بودن دریاچه ممرز نوشهر، وجود همیشگی مه در منطقه است. مه‌آلود بودن فضای دریاچه و جنگل هیرکانی پیرامون آن موجب ایجاد فضایی اسرارآمیز در تالاب می‌شود.

بیشتر بخوانید  پل ورسک، 8 دهه اما پابرجا!
حیوانات دریاچه ارواح
از جمله حیوانات دریاچه ارواح می‌توان به گربه‌های وحشی، گراز، روباه، دوزیستانی همچون قورباغه‌ها و وزغ‌ها اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به دریاچه ارواح نوشهر

با توجه به موقعیت جغرافیایی دریاچه ممرز، بهترین زمان سفر به آن، بهار و تابستان است که هوای منطقه وضعیت بهتری دارد. چراکه فصل پاییز و زمستان، جاده مسیر دریاچه ارواح بسیار گِلی و لغزنده است و مناسب سفر نیست. مه منطقه نیز بیشتر شده و دید شما محدودتر خواهد شد. از طرفی دیگر در فصل‌های پاییز و زمستان، احتمال حضور حیوانات وحشی در منطقه افزایش می‌یابد.

دریاچه روح در کانادا
«دریاچه روح» در کانادا یکی از مناطق مشابه دریاچه ممرز نوشهر در جهان است.

و اما در آخر…

دریاچه‌ ارواح یکی از مکان های دیدنی استان مازندران است که به دلیل بکر بودن، فضایی بسیار دل‌انگیز دارد. در سفر به این منطقه پیشنهاد می‌شود، بدون هیچ واهمه‌ای در اطراف آن قدم بزنید، عکاسی کنید و اگر دل و جرأتش را دارید، کمپ کنید و تجربه دریاچه ارواح در شب را نیز امتحان کنید.

چنانچه تا به حال شما به این منطقه سفر کرده و اطلاعات بیشتری از آن دارید، می‌توانید در قسمت نظرات و پیشنهادها، آنها را نوشته و در اختیار ما بگذارید. پیشاپیش از همکاری شما سپاس‌گزاریم.

مجله گردشگری اتراق، با هدف آشنایی بیشتر ایرانیان مشتاق و علاقه‌مند به این آب و خاک راه اندازی شده‌است. اگر شما نیز دوست دارید درباره‌ی کشور پهناورمان بیشتر بدانید، می‌توانید در سایت اتراق ثبت نام کنید و از مهم‌ترین رویدادها و مکان‌های گردشگری‌ کشورمان باخبر شوید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *