اتراق

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق، یک بام و دو هوا!

چقدر ایران، این کشور زیبا و وسیع‌مان را می‌شناسید؟ آیا می‌دانستید ما در ایران یک «پارک ملی خشکی-دریایی» داریم؟ درباره نامش و موقعیت جغرافیایی آن چطور؟ با ما پارک ملی بوجاق را بیشتر بشناسید.

پارک ملی بوجاق، نخستین پارک ملی خشکی-دریایی به وسعت ۳۲۶۰ هکتار است که در محدوده‌ی شهرستان‌های «آستانه اشرفیه» و بندر «کیاشهر» تا «زیباکنار» قرار دارد. این منطقه اغلب اوقات در مه فرو رفته و یکی از مناطق دیدنی و جذاب استان گیلان است که تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی دارد. 

اگر کنجکاو هستید که اطلاعات بیشتری درباره پارک ملی بوجاق کیاشهر کسب کنید با ما در وبلاگ اتراق همراه شوید.

پارک ملی بوجاق کجاست؟

این منطقه در بندر کیاشهر و در محدوده‌ی شهرستان آستانه اشرفیه گیلان قرار دارد و در سال  خورشیدی۱۳۷۷ به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شد و از سال ۱۳۸۱ در زمره پارک‌های ملی ایران قرار گرفت.

برای دسترسی به پارک ملی بوجاق سه مسیر وجود دارد. مسیر اول از جاده حسن رود به زیباکنار ختم می‌شود. مسیر دوم از جاده لشت و مسیر سوم از کنار رودخانه اشمک می‌گذرد.

تالاب پارک ملی بوجاق
تالاب پارک ملی بوجاق گیلان، از سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی انتخاب شده‌است.

پارک ملی بوجاق استان گیلان چه ویژگی‌هایی دارد؟

این پارک، اولین پارک ملی خشکی-دریایی کشور است که به دلیل وجود تالاب و ریزش رودخانه سفیدرود همواره بخارآب داشته و در مه فرو رفته‌است. در این منطقه حدود ۱۶۰۰ هکتار محوطه دریایی، ۱۶۰ هکتار محوطه تالابی و محوطه‌هایی خشکی شامل زمین‌های ساحلی، جلگه‌ای و علفزار وجود دارد. 

بیشتر بخوانید  پارک ملی لار، بهشت برین در 70 کیلومتری تهران!

تنوع زیستی در پارک بوجاق 

پارک بوجاق استان گیلان، ۲۳۴ گونه پرنده دارد که از ۴۹ تیره مختلف هستند. ۱۲ گونه از گونه‌های در حال انقراض، ۲۰ گونه بومی و مابقی مهاجر هستند. 

پارک بوجاق همچون تالاب میانکاله مازندران، میزبان پرندگان مهاجر است.

در پارک بوجاق استان گیلان، پرنده‌ی بسیار نادری به نام «شناگر بلوطی» زندگی می‌کند که فقط ۲ بار در سایر مناطق ایران دیده شده، به جز شناگر بلوطی، پرندگان کمیاب دیگری همچون عروس غاز، فالاروب، غار زرد و غاز پیشانی سفید کوچک نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. 

در مناطق کوهستانی و سردسیر پارک ملی بوجاق نیز دو پرنده به نام‌های طرقه کوهی و چکچک ابلق وجود دارد که پرنده‌شناسان از دیدن‌شان در این منطقه بسیار تعجب کردند.

علاوه بر پرندگان، ۵۰ گونه آبزی همچون ماهی سفید، کپور، اردک ماهی، کلمه، ماهی کاراس، لای ماهی، سیم پرک و سرخ بالا و ۲۴۸ گونه گیاهی نیز در پارک بوجاق هستند.

فک خزری
فک خزری، تنها پستاندار دریایی است که در پارک ملی بوجاق زندگی می‌کند.

بهترین زمان سفر به پارک بوجاق

بهار و تابستان پوشش گیاهی منطقه بسیار بی‌نظیر و منحصر به فرد است به گونه‌ای که شما را مدهوش زیبایی خود می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید از مناظر خاص این منطقه بیشتر لذت ببرید، این دو فصل بهترین زمان سفر به این پارک ملی است. 

اما اگر به پرنده‌نگری علاقه‌مند هستید، و دوست دارید خاص‌ترین و ناب‌ترین پرندگان را از نزدیک تماشا کنید، بهتر است پاییز و زمستان به این منطقه سفر کنید.

و اما در آخر…

پارک بوجاق بندر کیاشهر یک پارک ملی دو منظوره خشکی- دریایی است. این پارک زیبا در اغلب سال در مه زیبایی فرو رفته و محل بسیار ناب و بکری برای پرنده‌نگری است. چنانچه دوست دارید به این منطقه سفر کنید، می‌توانید با ما در آژانس مسافرتی اتراق همراه شوید. 

بیشتر بخوانید  «نایبند»، اولین پارک ملی دریایی ایران!

اتراق یک انتخاب مطمئن و متفاوت برای افراد میانسال است که به آنها کمک می‌کند با علایق مختلف، سفرهای مطلوب و متفاوتی را تجربه کنند و به جاهای دیدنی بکر و متفاوت بروند. کافی است یک بار در سفرهای ایرانگردی، همراه‌مان شوید تا به همسفران همیشگی ما تبدیل شوید. پس ثبت نام کنید و با ما همراه شوید.

 

منبع: wikipedia

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *