اتراق

دزفول

معرفی ۱۳ مکان دیدنی و جذاب از طبیعت دزفول!

«دزپل» یا «دِژپُل» در گویش محلی «دزفیل»، «دسفیل» و در نهایت «دزفول» اسامی مختلف شهر زیبای تاریخی دزفول با قدمت حدود ۲۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح هستند. شهر دزفول که به نگین سبز خوزستان شهرت دارد، در دامنه‌های زاگرس میانی واقع شده و در گذشته، بخشی از سرزمین‌های امپراتوری عیلام و هخامنشیان بوده‌است.

این بار ما در وبلاگ اتراق قصد داریم، درباره‌ی آثار تاریخی و طبیعت دزفول با شما سخن بگوییم. اگر شما نیز علاقه‌مند هستید تا با جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا شوید، همچنان همراه ما باشید.

شهر دزفول کجاست؟

دزفول در حاشیه‌ی رودخانه دز در استان خوزستان واقع شده و از لحاظ وسعت و جمعیت دومین شهر بزرگ استان خوزستان محسوب می‌شود. این شهر در فاصله‌ی ۱۴۵ کیلومتری از اهواز و ۶۸۰ کیلومتری تهران قرار دارد.

آب و هوای دزفول گرم، شرجی و مدیترانه‌ای بوده و اکوسیستم منطقه جلگه‌ای-کوهپایه‌ای و کوهستانی است. بهترین زمان سفر به دزفول اواخر زمستان تا اوایل بهار است. 

سخنی کوتاه درباره تاریخچه دزفول

اگر بخواهیم درباره‌ی پیشینه‌ی این شهر تاریخی با شما صحبت کنیم، باید به حدود ۵ هزار سال پیش بازگردیم. زمانیکه دزفول پایتخت عیلامیان بوده و به آن «اوان» می‌گفتند. 

«اوان» نام شهری است که پس از طوفان نوح ساخته شده و پایتخت تمدن عیلامیان و سرآمد شهرهای مشرق زمین بوده‌است. کاوشگرانی همچون والترهینتس (Walter Hinz) آلمانی احتمال می‌دهند که اوان در محل دزفول فعلی بوده و هر دو شهر یکی باشند! با این اوصاف قدمت دزفول خدود ۵ هزار سال خواهد شد.

معرفی جاهای دیدنی طبیعت دزفول

در این بخش از مقاله سعی می‌کنیم، مشهورترین و مهم‌ترین اماکن دیدنی طبیعت دزفول را به شما معرفی کنیم. پس همچنان همراه ما باشید:

۱- رودخانه دز

همانطور که اشاره کردیم، این شهر باستانی در حاشیه رودخانه دز واقع شده و چه بهتر که در معرفی مکان‌های دیدنی دزفول، ابتدا سراغ همین رودخانه‌ی خروشان برویم.

زردکوه بختیاری، سرچشمه‌ی رودخانه‌ی دز است. این رودخانه، از مسیر پرفراز و نشیب عبور کرده و در نهایت به شهر دزفول می‌رسد. بهترین زمان سفر به رودخانه دز فصل تابستان است. شاید با توجه به موقعیت جغرافیایی آن تعجب کنید که چرا تابستان را بهترین زمان سفر به این منطقه می‌دانیم!

اما در این فصل، نسیم خنکی در حاشیه‌ی ساحلی آن وزیده و هوای منطقه را بسیار دلپذیر می‌کند. از جمله جاهای دیدنی و مشهور حاشیه‌ی رودخانه‌ی زلال دز «علی کله» است.

۲- علی کله

علی کله دزفول که به «تفریحگاه ساحلی دز» نیز شهرت دارد، یکی از پارک‌های ساحلی خوزستان است که در شمال شهر دزفول و در قسمت جنوبی سد دز واقع شده‌است. این منطقه در فصل‌های بهار و تابستان گردشگران بی‌شماری دارد. 

بیشتر بخوانید  1000 سال با سرو سیرچ، کهن‌ترین درخت استان کرمان

۳- آبشار شوی 

«آبشار شوی» یکی دیگر از زیباترین آبشارهای ایران و مکان‌های دیدنی طبیعت دزفول است که در دل رشته کوه‌های زاگرس و روستایی به نام «شوی» قرار دارد. این آبشار ۸۵ متری در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آبشار شوی دزفول
آبشار شوی دزفول، اولین اثر طبیعی ملی خوزستان و بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه است.

4- دریاچه شهیون

«دریاچه شهیون» یا «دریاچه سد دز» در فاصله ۴۰ کیلومتری از شمال دزفول مجاور «روستای پامنار» واقع شده‌است. این دریاچه‌ی مصنوعی از احداث سد روی رودخانه‌ی دز ساخته شده و در دل دو کوه به نام‌های «شاداب» و «تنگوان» قرار دارد. 

در دل دریاچه شهیون ۳ جزیره کوچک، مشرف به قلعه شاداب و یک جزیره بزرگ‌تر در فاصله‌ی دورتر واقع شده‌است. ترکیب جزایر سبز رنگ در کنار دریاچه‌ی آبی‌رنگ دز؛ منظره‌ی بسیار خاطره انگیز و جذابی ایجاد کرده که تصویر آن در ذهن هر بازدیدکننده‌ای ماندگار باقی خواهد ماند.

۵- صوفی احمد

«صوفی احمد» یکی دیگر از جاهای دیدنی دزفول در فصل بهار است. این منطقه‌ی جذاب و بکر که به جرأت می‌توان آن را یکی از زیباترین مناطق طبیعی کشور دانست، در بخش شهیون قرار دارد و به دلیل آنکه در مجاور رودخانه‌ی دز واقع شده، دارای امکانات مختلف همچون شنا، قایق‌سواری و ماهیگیری است.

۶- روستای پامنار

«روستای پامنار دزفول» یک مقصد بی‌نظیر و ایده‌آل برای عاشقان طبیعت و تاریخ دوستان است. در واقع سفر به این مکان جذاب گردشگری “هم فال است و هم تماشا”!

از آنجا که این روستا در محدوده‌ی ۲ سد دز و کرخه واقع شده، طبیعتی بسیار سرسبز دارد، به گونه‌ای که اگر فصل بهار به این منطقه‌ی سرسبز سفر کنید، از تماشای درختان گوناگونش همچون سدر، بلوط، نخل و بوی مطبوع گل‌های شقایق و نرگسش سرمست خواهید شد.

 افزون براین، روبروی این بهشت گمشده، قلعه‌ و گورستانی تاریخی نیز وجود دارد که قدمتش به دوران ساسانیان می‌رسد. بنابراین در سفر به این منطقه، ضمن لذت از طبیعت شاداب روستای پامنار، می‌توانید از اماکن تاریخی آن نیز دیدن کنید.

مازاد بر مواردی که گفته شد، گردشگران می‌توانند در دریاچه شهیون که نزدیک به روستاست، شنا کنند یا به ماهی‌گیری و قایق سواری نیز بپردازند. 

روستای پامنار
یکی از بهترین جاهای دیدنی دزفول در بهار ، روستای پامنار است.

7- دره کول خرسان

«دره کول خرسان دزفول» یکی از مناطق بسیار بکر و خاص خوزستان است که در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری از شهر دزفول قرار دارد. این منطقه‌ی تماشایی، آب و هوایی بسیار متفاوتی نسبت به دزفول داشته و گاهی اختلاف دمای آن به ۲۰ درجه می‌رسد.!

بهترین زمان سفر به دره کول خرسان اواخر خردادماه است که هوای منطقه شرایط پایدارتری دارد و خبری از سیلاب‌های فصلی که گاهی ارتفاعشان تا ۱۵ متر می‌رسد نیز نیست. 

دره کول که به «دره ارواح» نیز شهرت دارد، دره‌ای بسیار تنگ و باریک با چشمه‌های متعدد و مسیری پوشیده شده از نیزار و درختان بید است. بستر دره از شن، ماسه و سنگ ماسه‌ای پوشیده شده و هرچه جلوتر می‌روید، دیواره‌های آن بلندتر و فاصله آنها از هم کمتر می‌شود. 

بیشتر بخوانید  باغ موزه اکبریه و ناگفتنی‌های شنیدنی!

اگر سری نترس داشته و اهل ماجراجویی هستند و در طبیعت‌گردی خبره؛ سفر به این دره‌ی زیبای ۱۰ کیلومتری را فراموش نکنید.

۸- دره تو بیرون

یکی از خوش آب و هواترین و منحصر به فردترین جاهای دیدنی دزفول در بهار و تابستان، «دره تو بیرون» است. این دره در ۲۰ کیلومتری دزفول قرار دارد.

شهرت بی‌مانند دره تو بیرون به طبیعت خاص و آب و هوای دلنشین و مطبوعش بر می‌گردد. این منطقه با شهر دزفول تفاوت دمای بسیار بارزی دارد. به طور مثال اگر هوای دزفول بالای ۴۰ درجه باشد، دمای هوای این منطقه در نهایت ۲۰ تا ۲۵ درجه خواهد بود. 

وجود دیواره‌های صخره‌ای و بلند تا ارتفاع ۱۰۰ متر، دره‌های باریک و کم عرض اما دیدنی، چشمه‌های آب فراوان و آب چکان‌های زیبا و خیره کننده از جمله جاذبه‌های وصف ناشدنی منطقه محسوب می‌شوند که از دیدنشان هرگز سیر نخواهید شد.

دره‌ی پر پیچ و خم تو بیرون
دره‌ی پر پیچ و خم تو بیرون از سنگ‌های رسوبی و کنگلومرا در طی سال‌ها فرسایش‌ آبی شکل گرفته‌است.

9- دره چال کندی

یکی دیگر از جاهای دیدنی طبیعت دزفول که در فصل بهار و تابستان بسیار طرفدار دارد، «دره چال کندی» است. این دره، در استان خوزستان، مابین شهرهای دزفول و اندیمشک واقع شده و از مناطق تماشایی استان خوزستان محسوب می‌شود. 

چال کندی به اسامی مختلفی همچون «چال قندی»، «چم سبز» یا «چم سوز» نیز شهرت دارد. این منطقه‌ی کمتر دست خورده از سنگ‌های کنگلومرا ساخته شده و تنوع زیستی بسیار بالایی دارد. آنچه در چال کندی بیشتر توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، صخره‌ها و سنگ‌های خوش آب و رنگ، سرسبزی منطقه، گونه‌های مختلف ماهی و انواع پرندگان آن است. بهترین زمان سفر به چال کندی، ابتدای خردادماه تا اواسط مهر است.

۱۰- دریاچه تمی

«دریاچه تمی» از جمله زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی ایران است که در فاصله‌ی ۱۴۷ کیلومتری شمال شرقی دزفول در منطقه کوهستانی دردشت واقع شده‌است. این دریاچه‌ی فیروزه‌ای رنگ در مرز ۲ استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد و به دلیل نزدیکی آن به الیگودرز، برخی آن را یکی از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری می‌دانند. 

آب دریاچه تمی که به شط تمی نیز شهرت دارد، از سیلاب‌های بهاری و ذوب برف کوه‌های اطرافش تأمین می‌گردد. دریاچه شط تمی یک دریاچه بسته‌ی بیضی شکل است که از دو قسمت اصلی بیضی شکل در شمال و یک دریاچه‌ی فصلی مثلثی شکل در جنوب تشکیل شده‌‌است. این دو قسمت دریاچه، توسط تنگه‌ای بهم متصل می‌شوند.

دریاچه تمی
آب دریاچه تمی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌اش، فاقد جریان بوده و بدون آبزی است.

و اما در آخر…

در این مقاله سعی کردیم با شما درباره‌ی مکان‌های جذاب گردشگری و طبیعت بکر دزفول سخن بگوییم. چناچه شما نیز به این مناطق سفر کرده و اطلاعات بیشتری از آنها دارید، می‌توانید در قسمت نظرات و پیشنهادها، نوشته و در اختیار ما بگذارید. پیشاپیش از همکاری شما سپاس‌گزاریم.

مجله گردشگری اتراق، با هدف آشنایی بیشتر ایرانیان مشتاق و علاقه‌مند به این آب و خاک راه اندازی شده‌است. اگر شما نیز دوست دارید درباره‌ی کشور پهناورمان بیشتر بدانید، می‌توانید در سایت اتراق ثبت نام کنید و از مهم‌ترین رویدادها و مکان‌های گردشگری‌ کشورمان باخبر شوید.

 

منبع: wikipedia

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *