اتراق

پناهگاه حیات وحش کرخه

از سیر تا پیاز؛ درباره‌ی منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش کرخه!

یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شهر شوش در خوزستان «منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش کرخه» است، که در فاصله‌ی ۵ کیلومتری از جاده‌ی ترانزیتی شوش-اهواز قرار دارد. در نزدیکی این منطقه‌ی گسترده ۱۰ هزار هکتاری تپه آپادانا، تپه آکروپل و قلعه‌ی شوش واقع شده‌است. اگر دوست دارید، درباره‌ی مجموعه کرخه، اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما در وبلاگ اتراق همراه باشید.

منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش کرخه کجاست؟

منطقه حفاظت شده کرخه به وسعت ۱۰۷۶۳ هکتار در حاشیه‌ی جاده‌ی ترانزیتی شوش-اهواز قرار گرفته‌است، از این منطقه‌ی تقریبا مسطح، حدود ۵۴۰۰ هکتارش به پناهگاه حیات وحش کرخه اختصاص دارد.

منطقه حفاظت شده کرخه در دامنه‌ی ارتفاعی ۳۰ تا ۸۰ متر و پناهگاه آن در ارتفاع یکسان ۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد. در دل پناهگاه، رودخانه‌ی پر پیچ و خم و مشهور کرخه و در حاشیه آن، جنگلی باریکی به طول ۱۸۰ کیلومتر وجود دارد. این جنگل‌ از شمال غربی شهر شوش شروع شده و پس از عبور از غرب شهر تا روستای الهایی و در نهایت تا روستای حلاف ادامه دارد.

بهترین مسیر دسترسی به منطقه حفاظت شده کرخه، جاده ترازیتی اندیمشک- اهواز است. علاوه براین جاده‌ی آسفالته اهواز-دزفول نیز در مجاور رودخانه کرخه واقع شده و امکان دسترسی به آن از طریق ساحل شرقی امکان‌پذیر هست.

حیات وحش کرخه کنار حیات وحش دز
منطقه ۱۰ هزار هکتاری کرخه، در همسایگی منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش دز قرار دارد.

معرفی منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش کرخه

منطقه حفاظت شده کرخه، یکی از زیستگاه‌های اصلی گوزن زرد ایرانی (Dama dama mesopotamica)، از سال ۱۳۴۶ تحت حفاظت قرار داشت. بخشی از این منطقه‌ی ۱۰۷۶۳ هکتاری به وسعت ۵۴۲۲ هکتار در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد. 

بیشتر بخوانید  شگفت انگیزترین شاهکار مهندسی ایران در شهر شوشتر!

متأسفانه این روزها، زیستگاه گوزن زرد ایرانی از گونه‌های در معرض خطر جهان وضعیت مناسبی ندارد! به گزارش «دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران» از ۳۳۰ رأس گوزن زرد ایرانی که در سال ۱۳۸۶ در این منطقه سرشماری شده‌اند، تنها ۳۰ رأس آنهم در جزیره‌ی اشک نه پناهگاه حیات وحش کرخه، باقیمانده و گوزن‌های زرد ایرانی در یک قدمی خطر انقراض قرار دارند!

گوزن زرد ایرانی
گوزن زرد ایرانی از شوکا بزرگ‌تر، اما از مرال کوچک‌تر است و خال‌های سفید روی پشت و پهلوهایش دارد. این حیوان شبگرد، قوه بینایی‌ قوی داشته و به خوبی در آب شنا می‌کند.

پناهگاه حیات وحش کرخه یک منطقه‌ی تقریبا مسطح است که در قسمت شمالی آن تپه‌ ماهوری و در بخش جنوبی‌اش دشت کوچکی وجود دارد. رودخانه کرخه از دل پناهگاه گذشته و دو سوی آن جنگل‌های گرمسیری با عرضی محدود وجود دارند.

با وجود میانگین دمای ۲۳ درجه و میزان بارندگی ۲۴۰ میلیمتر، می‌توان گفت اقلیم منطقه‌ی کرخه، خشک بیابانی گرم است و شاخص‌ترین پوشش گیاهی آن درخت گز است. از دیگر گونه‌های مهم گیاهی منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش کرخه می‌توان به پده، نی، کهور، تمشک، سریم، بنگله، جاز، نی و علف مار اشاره کرد.

به غیر از گوزن زرد ایرانی، سایر جانوران اصلی منطقه کرخه عبارتند از: شنگ، گربه وحشی، گراز، کفتار، فیلوش، دراج، قمری، ماهی خورک‌های ابلق، سینه سرخ و کوچک، میوه خور، گنجشک رودخانه‌ای، مرغ حق، شاه‌باز، عقاب دو برادر، اردک‌های مررمری، انواع مار، انواع ماهی و پرندگان مهاجر.

و اما در آخر…

منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش کرخه یکی دیگر از جاهای دیدنی طبیعی استان خوزستان است که در فاصله‌ی اندکی از شهر شوش قرار دارد. این منطقه‌ی تقریبا مسطح در نزدیکی مقبره‌ی حضرت دانیال نبی (ع) قرار دارد.

بیشتر بخوانید  در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی، خودتان کلاه‌تان را قاضی کنید!

چنانچه شما نیز اطلاعات بیشتری از این جاذبه‌ی بکر کشورمان دارید، می‌توانید در قسمت نظرات و پیشنهادها آن را نوشته و در اختیار ما بگذارید. پیشاپیش از همکاری‌ شما سپاس‌گزاریم.

مجله گردشگری اتراق، با هدف آشنایی ایرانیان به جاذبه‌های گردشگری طبیعی- تاریخی کشور زیبای‌مان برپا شده‌است. چنانچه شما نیز دوست دارید با جاذبه‌های دیدنی کشور پهناورمان بیشتر آشنا شوید، در سایت اتراق ثبت نام کرده و با مهم‌ترین رویدادها و مکان‌های گردشگری‌ کشورمان آشنا شوید.

 

منبع: wikipedia

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *